2010-01-26

The Same Trouble Again in FMS10 Installation

I mentioned how to "forcibly" fix incompatibilities between FileMaker Server 9 Advanced, IIS, and Java in the article on June 16, 2008, and once again, the same trouble took place with FileMaker Server 10 Advanced!
Being a little smarter this time around, I fortunately found a way to handle this trouble without reinstalling Java, IIS, and FMS10.

The followings are what have happened and how I fixed the problem:

- What I did and what happened -
1. Uninstalled FMS9 first, since FMS9 had already been installed on this Windows Server 2003 to prevent incompatibility between FMS9 and FMS10.
2. Installed FMS10 and added php to IIS via FileMaker Server 10 Admin Console, however, the previously installed ASP.NET's behaviour became odd enough that my web browser would not load .aspx files any more.

* This trouble did not take place when I clean installed FMS10 on a 32-bit version Windows Server 2008, so the symptom could be caused if you uninstall an older version of FMS before installing FMS10 or try to reinstall FMS10.

- How I fixed it -
If you install FMS9/10 when the IIS has alreay ASP.NET installed, some parts of ASP.NET would stop functioning properly. So, you can fix this by reinstalling ASP.NET.

1. Just in case, take a backup of wwwroot and the subsidiary directories.
2. Install FMS10 and check out if your browser is able to load .aspx files from the web server. If not, go on to the next step.
3. Choose [Control Panel] -> [Add and delete programs] in Windows Server 2003, and highlight [Application Servers] from [Add and delete Windows components]. Click "Details...", deselect [ASP.NET] from the list shown, and click "OK."
4. Click "Next" to uninstall ASP.NET.
5. Restart IIS Admin Service and World Wide Web Publishing Service. Make sure ASP.NET is not listed on [Web Service Expansion] in the IIS.
6. Choose [Control Panel] -> [Add and delete programs] in Windows Server 2003, and highlight [Application Servers] from [Add and delete Windows components]. Click "Details...", tick off [ASP.NET] from the list shown, and click "OK."
7. Restart IIS Admin Service and World Wide Web Publishing Service. Make sure ASP.NET is listed with the version number on [Web Service Expansion] in the IIS.
8. Make sure that your web browser loads .aspx files properly. Also check out if php works accordingly.

2010-01-25

FMS10 のインストールでもトラブル発生

 2008/06/16 の記事で FileMaker Server 9 Advanced のインストールトラブルと無理矢理とも言えるトラブル回避策について書きましたが、今回 FileMaker Server 10 Advanced のインストール時にも同様の現象が発生したので、アプリケーションの再インストールをしない方向で対応してみました。

 以下、現象と対応方法です。

【現象】
 Windows Server 2003 に FMS9 がすでに入っていたため、FMS9 をまずアンインストール。
 その後、FMS10 をインストールしてから、FileMaker Server 10 Admin Console から php 機能を IIS に追加すると、IIS にインストールされていた ASP.NET 環境の挙動がおかしくなる。
 Web ブラウザから .aspx ファイルが読み込まれなくなる。

 Windows Server 2008 (32bit バージョン)にクリーンインストールした FMS10 ではこの現象は発生しなかったため、旧バージョンの FMS アンインストールや、FMS10 の再インストールを行うと発生する現象の可能性がある。

【対応】
 IIS に ASP.NET がすでに稼働中の状態で、FMS9/10 をインストールすると、ASP.NET の機能の一部が正常に動作しなくなるようです。このため、ASP.NET を再インストールすることで解決します。

1. 念のため、wwwroot 以下の環境をバックアップしておきます。
2. FMS10 をインストールし、.aspx ファイルが読み込めるかどうか確認します。読み込めなかった場合は次のステップに進みます。
3. Windows Server 2003 の「コントロールパネル」→「プログラムの追加と削除」を選択し、「Windows コンポーネントの追加と削除」より[アプリケーションサーバー]を反転させ、“詳細”ボタンをクリックして[ASP.NET]のチェックを外し、“OK”をクリックします。
4. “次へ”ボタンをクリックすると ASP.NET がアンインストールされます。
5. IIS Admin Service、World Wide Web Publishing Service を再起動し、IIS マネージャーの「Web サービス拡張」にASP.NET が登録されていないことを確認します。
6. Windows Server 2003 の「コントロールパネル」→「プログラムの追加と削除」を選択し、「Windows コンポーネントの追加と削除」より[アプリケーションサーバー]を反転させ、“詳細”ボタンをクリックして[ASP.NET]のチェックを付け、“OK”をクリックします。
7. IIS Admin Service、World Wide Web Publishing Service を再起動し、IIS マネージャーの「Web サービス拡張」にASP.NET がバージョン入りで登録されていることを確認します。
8. Web ブラウザを使って .aspx ファイルが読み込めたら成功です。php 環境も動作するか併せて確認してみてください。

2010-01-19

Dell のファン交換でハマる

 個人で使用している Dell600SC を起動すると BIOS から以下のメッセージが表示されるようになりました。

Alert! Back system fan was not detected.
Strike the F1 key to continue, F2 to run the setup utility.

 ケースカバーを外して電源を入れてみると、確かにケースファン(FAN2)が回転しなかったため、ファンを交換することにしました。マザーボードに挿さっていたファンは JMC/DATECH の 1238-12HBTA-4 というモデルです(写真左)。



 今回購入したのは KAZE-JYUNI SY1225SL12SH という 12cm, 1900RPM というタイプのファンです(上記写真右)。

 ファンをセットし、コネクタを挿そうとしましたが、コネクタの形状がマザーボードのコネクタスロットに合わず、挿せませんでした。以下の写真のように、DELL で提供されているファンは平型のコネクタで、市販のファンは多少厚みのあるコネクタになっています。

 暫定策として、コネクタを 4 ピン電源ケーブルに変換し、HDD の電源ケーブルとつないでファンを回していますが、これですと BIOS の FAN2 コネクタの接続状態が検出できないため、上記の BIOS エラーが解消しません。


 そこでこのコネクタを変換するためのケーブルをネット検索しましたが見つかりませんでした。
 量販店で聞いてみたところ、DELL の部品コネクタは特殊な形状をしており、市販されていない場合があるということで、このファンのコネクタもそれに該当してしまったようです。

 ここで考えられる対策は次のとおりです。

1. ダメ元でコネクタ変換ケーブルを扱っている業者のページをもう少し頑張って検索する。
2. コネクタのプラスチック部分を削って挿せるようにする。
3. DELL のコネクタ部分を新しいファンのコネクタ部分に半田付けする。
4. 正規品の DELL ケースファンを取り寄せる。

 2. と 3. の方法はケーブルコネクタそのものを加工してしまうので、失敗するとその時点でアウトですが、どっちみちダメなら最終手段として試してみる価値はあるかもしれません。